קלפים ומשחקים

מה שקרה ? קלפים לניתוח מצבים חברתיים וקבלת החלטות

מה שקרה
קלפים לניתוח מצבים חברתיים וקבלת החלטות

אייל גל , מנחה ילדים, הורים וצוותי חינוך בתחומים חברתיים ואישיים

קלפים טיפוליים לאימון ילדים ונוער

"מה שקרה" הוא מודל קבלת החלטות המקדם הבנה, שיח וניתוח של מצבים חברתיים בקרב ילדים ומתבגרים, בקבוצות וביחידים.

הקלפים מציגים בפני המשתתפים מקרים המתרחשים בזירה החברתית של בני גילם, סוגי בחירות לכל מקרה שקורה, והשלכות איתן ידרשו להתמודד לאחר קבלת ההחלטה.


בערכה 50 קלפים המורכבים מ:

22 קלפי מקרה + 5 קלפי מקרה ריקים לצורך מילוי הילד
בקלפי המקרה תמצאו מקרים שגרתיים המתרחשים בעולמם של הילדים.
בכל אחד מהמקרים יכול הילד לקבל החלטה אשר תוביל אותו למשבר,
או לחילופין לסיום מוצלח של המקרה.
קלפים טיפוליים אימון ילדים בקבלת החלטות

3 קלפי בחירות (לפי מודל קבלת ההחלטות)

בחירת הלב
בחירה זו היא התגובה האימפולסיבית למקרה, היא הבחירה הרגשית, המיידית.
בחירה זו לא נעשית מתוך שיקול דעת ואיננה מתחשבת בכללים ובחוקים.
קלפים טיפוליים לאימון ילדים ונוער

כללי המקום
בחירה זו היא מה שהילד צריך לעשות על פי כללי המקום. הבחירה מותאמת לכללים החלים במקום בו הילד נמצא.
בחירה זו, גם היא, אינה מלווה בשיקול דעת, אלא בצייתנות ומשמעת אחר חוקים וכללים לשם
יצירת סדר חברתי.
קלפים טיפוליים לאימון לילדים ונוער

הדבר הנכון לעשות
בחירה זו היא הבחירה הקשה ביותר הדורשת גמישות מחשבתית ויצירתיות.
הילד נדרש לנתח את המקרה בו הוא נמצא, ולקחת בחשבון את הרצונות שלו (בחירת הלב),
את צרכי הסביבה (כללי המקום) ולקבל החלטה שתשלב בין השניים.
קלפים טיפוליים לאימון ילדים ונוער

10 קלפי משוב טוב
מעידים על כך שנלקחו החלטות נכונות שלא גררה את הילד להסלמה
*אין החלטה אחת נכונה והבחירה תלויה במקרה ובהשלכות ההחלטה.
קלפים טיפוליים לאימון ילדים ונוער, משחק הורים ילדים
10 קלפי מערבולת
מעידים על כך שנלקחו החלטות שגויות למקרה,
ויצירה של מקרה חדש שנולד מתוך החלטת הילד
קלפים טיפוליים לאימון ילדים ונוער

דף הסבר
מחיר השקה 149 ש"ח במקום 168 ש"ח

מה קרה
מחיר ליחידה
149.00 ש'ח
כמות

 

הצעה לפעילות

דף עזר לרוכשי ערכת קלפי "מה שקרה":
מה שקרה (לדוגמא): "הוא האשים אותי במשהו שלא עשיתי,
והוציא אותי מהשיעור".

הערה: במקרה מתואר מצב בו, המורה טועה בזיהוי,
ומאשים את הילד הלא נכון.

פרשנות רגשית: מצב זה לא נעים לילד המואשם על לא עוול
בכפו, ובנוסף מתלווה לכך תחושה של בושה וחוסר אונים.

בפני הילד שלוש אפשרויות בחירה להתמודדות עם המקרה:

1 . בחירת הלב – מה שבא לי לעשות באותו הרגע, מבלי לחשוב,
ומבלי להתחשב בחוקי המקום. בחירת הלב לרוב הינה בחירה אמוציונאלית,
הגוררת תגובה אימפולסיבית ללא מחשבה מקדימה (אלימות / ווכחנות / רגשנות
וכו'...)

א. בחירת הלב במקרה הנ"ל – אני לא מוכן לוותר על הגאווה שלי, זה לא אני
דיברתי, ואני מוכן להתווכח עם המורה על זה עכשיו מול כל הכיתה, כי אני
יודע שאני צודק.

ב. מה שעלול לקרות מבחירה זו – המורה לא יקבל בהבנה את "קריאות
החפות" של הילד, ויראה בזאת חוצפה וחוסר כבוד ונסיון לפגוע במעמדו.
מקרה זה עלו להוביל למערבולת – הסלמת האירוע ויצירת מקרה חדש:
הילד מושעה / מכתב להורים / שיחת נזיפה עם מנהלת ביה"ס וכו'...

2 . כללי המקום – מה שאני צריך לעשות ע"פ כללי המקום בו אני נמצא. בחירה
זו היא הבחירה המשמעתית / הצייתנית. הכללים נוצרו כדי לייצר לנו סדר חברתי
ולכן הם חשובים, אך לאדם יש שיקול דעת, ובחירת כללי המקום, איננה בחירה
של שיקול דעת.

א. בחירת כללי המקום במקרה הנ"ל – המורה הוא הסמכות המחליטה בביה"ס,
ואם הוא אמר לי לצאת, עליי לצאת.

ב. מה שעלול לקרות מבחירה זו – הילד יצא מהכיתה כי המורה אמר לו, והמורה
ימשיך את יומו בידיעה כי הילד הפריע לו בשיעור. מקרה זה עלול להוביל
למערבולת – יצירת מקרה חדש: מקרה זה יכול להשפיע על ציון ההתנהגות של
הילד בתעודה, וכן במסר שימסור להוריו במהלך אסיפת ההורים ובנוסף עלול
להשפיע גם כן על יחסו של המורה כלפי התלמיד במקרה דומה בעתיד.

3 . הדבר הנכון לעשות – לאחר שהילד מבין את הרגש המציף אותו באותו
מקרה, ולאחר שהוא יודע מה עליו לעשות לפי כללי המקום, כעת עליו לקבל
החלטה שתיטיב עמו ועם סביבתו. הדבר הנכון לעשות היא ההחלטה היצירתית,
האחראית והמורכבת, שבבחירתה מעניקה לילד "משוב טוב".

א. בחירת הדבר הנכון לעשות במקרה הנ"ל – על הילד לכבד את החלטתו של
המורה ולצאת מהשיעור כשהוא מבקש ממנו. בתום השיעור עליו לגשת
למורה, להסביר לו את אי ההבנה שקרתה, לומר לו שהוא מכבד אותו מאד
ולכן לא רצה להתווכח איתו באמצע השיעור ומול כיתה שלמה, אבל לא הוא
דיבר במהלך השיעור ואת זה חשוב לו שהוא יידע.

ב. מה שעלול לקרות מבחירה זו – המורה עשוי להעריך את פנייתו של הילד
ולראות בכך הבאת כבוד, יושר וכנות כאחד. מקרה זה עשוי להוביל למשוב
טוב - ליחס שונה ומיטיב מהמורה במקרים עתידיים, ולשיח אישי ומכבד.

לסיכום,
במארז יש 22 מקרים המתארים מצבים חברתיים שגרתיים, בהם הילדים צריכים לקבל
החלטה נכונה. בכדי לעורר בילדים את היצירתיות והגמישות המחשבתית, אין בערכה
תבניות המתארות תגובות לדוגמא )כפי שמורחב בדף העזר( ולכן על המנחה והילד/ים,
לחשוב ביחד בכל מקרה, מהי הבחירה של הלב, מהם כללי המקום ומהו הדבר הנכון
לעשות בכדי לקבל את קלף "המשוב הטוב". בהצלחה!
אייל גל
מנחה ילדים, הורים וצוותי חינוך בתחומים חברתיים ואישיים
ומנהל מרכז גלגל הצלחה 

חיפוש

חדשים ב'מירבי'

קלפים טיפוליים המדריך

יותר מ 3,500 הורדות!

• לקבל רעיונות לדרכי העבודה בנושאים שונים
• מבחר של מפות תהליך
ומחסן שאלות ענק!

הקלפים הם כלי המאפשר להגיע
לעומקים בדרך מהנה ועוקפת התנגדויות.

לקבלת המדריך בחינם
מלאו שם ומייל

שם
דואר אלקטרוני *
עיסוק
 
 
 


 

איך קונים

סוגי משלוחים ודרכי תשלום

קרא עוד...

להיות מעודכנים
במרב הקלפים והמשחקים הטיפוליים
בהכשרות וסדנאות לאנשי מקצוע

שם: 
דואר אלקטרוני
עיסוק: 
 
אנחנו מתחייבים לא להשתמש בנתוני ההרשמה לשום
שימוש מלבד זה המצויין למעלה.

צור אתנו קשר

מירבי, כלים לחיים מודעים
כתובת למשלוח מכתבים:
מירב זמורה
רח מרבד הקסמים 4/7 חולון 5884702

דואל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

פקס: 153-54-6628282

נייד: 054-6628282

Webiste: www.meiravi.co.il

 

קלף אישי מקולאז' הנשמה שלי - רוצים לקרוא על תהליך יצירת הקלפים ?
לחצו כאן - תהליך אישי עם קלפי קולאז' הנשמה